3 Mayıs 2018 Perşembe

HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ PERFORMANS ALIMI VE DERS PLANI

HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ PERFORMANS ALIMI VE DERS PLANI
HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ PERFORMANS ALIMI VE DERS PLANI
HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ PERFORMANS ALIMI

Ön koşullar:

1)      Kul(+) elini gösterir.
2)      Kul(-) elini gösterir.
3)      Musluğu gösterir.
4)      Bardağı gösterir.
5)      Tencereyi gösterir.
6)      Tencerenin kulplarını gösterir.
7)      Kaşığı gösterir.
8)      Çorba paketini gösterir.
9)      Gaz açma yerini gösterir.
10)  Çakmağı gösterir.

Performans Düzeyi:

1)

a)
M.O
b)
S.İ
c)
S.İ
d)
B
e)
S.İ
f)
S.İ
g)
S.İ
h)
S.İ
I)
M.O
i)
S.İ

            Ortam: Öğrencinin su ve tuvalet ihtiyacını karşılarım. Mutfakta tezgahın üzerine araçları dizerim. Öğrenciyle ayakta yan yana ayakta dururum. Öğrencinin kul(+) el tarafına geçerim. Mutfaktaki diğer dikkat dağıtıcı uyaranları mümkün olduğunca ortamdan kaldırırım. Kayıt çizelgesini tezgahta kendi kul(+)m elim tarafına koyarım ya da dolapların üstüne yapıştırırım.

            Giriş: “Bugün seninle hazır çorba pişirme çalışması yapacağız. Çalışmamız sırasında ben bak dediğimde bakar, göster dediğimde gösterir, söyle dediğimde söyler, yap dediğimde yaparsan; bekle dediğimde bekler, devam et dediğimde devam edersen; ayakta benim yanımda durursan çalışmamızın sonunda yaptığımız çorbadan içebilirsin.” diyerek kuralları belirtirim.
         Tencereyi, kaşığı, çorba paketini...göstererek “Bunlar çalışmamız sırasında kullanacağımız araçlarımız” derim. Kendi önümdekileri gösterir ”Bunlar benim araçlarım”, onun önündekileri gösterir “Bunlar da senin araçların” derim.
         Kayıt çizelgesini göstererek “Bu kayıt çizelgemiz. Ben buraya senin verdiğin cevapları işaretleyeceğim.” der ve kayıt çizelgesini tanıtırım.
         Öğrencinin ön koşulları gerçekleştirip gerçekleştiremediğini belirlemek için önce öğrenciden kul(+) elini göstermesini isterim. “Kul(+)n elini göster” derim. Öğrenci gösterirse “Aferin, bu senin kullandığın elin” diyerek pekiştiririm. Gösteremezse, kul(+) elini göstererek  “Bak bu senin kul(+) elin” der ve tekrar göstermesini isterim. Öğrenci gösterirse pekiştiririm. Aynı süreci kul(-) el, musluk, bardak, tencere, tencerenin kulpları, kaşık, çorba paketi, gaz açma yeri ve çakmağı gösterme önkoşulları için de uygularım.

Performans Alımı: Öğrenciye “Hazır çorba pişir” diyerek ana yönergeyi veririm. Öğrenci bekler. “Kul(+)n elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut.” derim. Öğrenci yine bekler. “Şimdi beni izle” derim. “Bak ben kul(+) elimin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde tutuyorum” der ve tutarım. Öğrenciye “Hadi şimdi sen de kul(+)n elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut.” derim. Öğrenci tutar. 1. temel basamağın a şıkkının karşısına Model Olma işaretlerim. “Tencereye su doldurmaya devam et” derim. Öğrenci bekler. “Musluğu açma yönünde çevir.” derim. Öğrenci çevirir. b şıkkının karşısına S.ipucu işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Bardağı kul(+)n eline al” derim. Öğrenci alır. c şıkkının karşısına S.ipucu işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bardağı biraz kaldırır. d şıkkına Bağımsız işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Bardağı musluğun altına getirerek su doldur.” derim. Öğrenci doldurur. e şıkkının karşısına S.ipucu işaretlerim.  “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Suyu tencereye dök.” derim. Öğrenci döker. f şıkkının karşısına S.ipucu işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Tekrar bardağa su doldur” derim. Öğrenci doldurur. S.ipucu işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Bardağı bırak” derim. Öğrenci bırakır. h şıkkının karşısına S.ipucu işaretlerim. “Devam et” derim. Yine bekler. “Kul(+)n elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut” derim. Bekler. “Şimdi beni izle” derim. “Bak ben kul(+)m elimin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tutuyorum” der ve tutarım.            Hadi şimdi sen de “Kul(+)n elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut” derim. Öğrenci tutar. ı şıkkının karşısına M. Olma işaretlerim. “Devam et” derim. Öğrenci bekler. “Musluğu kapama yönünde çevir       derim. Çevirir. i şıkkının karşısına S.ipucu işaretlerim.
            Performans alımının sonunda “Çalışmamız bitti. Çalışmamız sırasında ben bak dediğimde baktın, göster dediğimde gösterdin, söyle dediğimde söyledin, yap dediğimde yaptın, bekle dediğimde bekledin, devam et dediğimde devam ettiğin için bu çorbayı içebilirsin” diyerek çalışmayı bitiririm.
           
HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ ÖĞRETİM AMAÇLARI

            1) a) Öğrenci tam işaret ipucu verildiğine kul(+) elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tutar.
                 b) Öğrenci musluğu açma yönünde çeviriyor.
                 c) Öğrenci bardağı kul(+) eline alıyor.
                 d) Bardağı biraz kaldırıyor.
                 e) Öğrenci tam işaret ipucu verildiğinde bardağı musluğun altına getirerek su doldurur.
                 f) Öğrenci suyu tencereye döküyor.
                 g) Öğrenci tam ipucu verildiğinde tekrara bardağa su alır.
                 h) Öğrenci bardağı bırakıyor.
                 ı) Öğrenci tam işaret ipucu verildiğinde kul(+) elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tutar.
                 i) Musluğu kapama yönünde çeviriyor.
2) Öğrenci çorba paketini tencereye boşaltıyor.
3) Öğrenci tam ipucu verildiğinde ocağı yakar.
a)     Öğrenci kul(+) elinin baş ve işaret parmakları arasında kalacak şekilde gaz
açma yerini tutuyor.
                  b) Öğrenci tam model olunduğunda gaz açma yerini bastırır.
                  c) Kapıya doğru çeviriyor.
                  d) Kul(+) elini gaz açma yerinden çekiyor.
                  e) Öğrenci tam işaret ipucu verildiğinde kul(+) elinin işaret parmağı ile çakmağa basar.
                  f) Öğrenci kul(+) elinin işaret parmağını çakmaktan çekiyor.
           4) Öğrenci çorbayı kaynatıyor.
           5) öğrenci ocağı kapatıyor.

HAZIR ÇORBA PİŞİRME BECERİSİ DERS PLANI

® Kul(+) elini gösterir.
® Kul(-) elini gösterir.
® Tencereyi gösterir.
® Tencerenin kulplarını gösterir.
® Kaşığı gösterir.
® Çorba paketini gösterir.
® Bardağı gösterir.
® Musluğu gösterir.
® Gaz açma yerini gösterir.
® Çakmağı gösterir.
                                                                              Araçlar
Ortam: MUTFAK                                                 ´
                                                    Ocak               Tezgah
                                                             ´                ´                               ´
                                                    Öğrenci             Ben        Uygulama Öğretmeni
Öğrencinin tuvalet ihtiyacını karşılarım. Öğrencinin kul(+) el tarafında ayakta yan yana dururum. Öğrencinin önüne de kendi önüme de aynı araçları koyarım. Ortamda dikkat dağıtıcı uyaranları kaldırırım.

Giriş: “Evet X, bugün seninle hazır çorba pişirme çalışması yapacağız. Çalışmamız sırasında uymanı istediğim bazı kurallar var. Ben bak dediğimde bakar, göster dediğimde gösterirsen, beni sessizce dinlersen, bekle dediğimde elindeki araçları bırakmadan beklersen, devan et dediğimde devam edersen çalışmamızın sonunda yaptığımız çorbadan içebilirsin” derim.
Araçları göstererek “Bunlar senin araçların. Bunlar da benim araçlarım. Çalışmamız sırasında bu araçları kullanacağız” derim.
Ön koşulları kontrol ederim. “Kul(+) elini göster” derim. Gösterirse “Evet, bu senin kul(+)n elin” derim. Göstermezse ben gösteririm ve tekrar göstermesini isterim. Aynı şekilde tüm ön koşul becerileri kontrol ederim.

Öğretim Süreci: X’ e ana yönergeyi vererek “Hazır çorba pişir” derim. Daha sonra kul(+) elinin baş ve diğer parmaklarıyla musluğun başını işaret ederek “Kul(+)n elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut” derim. X, 1. temel basamağın e şıkkına kadar gelir. “Aferin X, bardağı biraz kaldırdın” derim. “Şimdi bekle” derim. “Bardağı musluğun altına getir” diyerek bardağı ve musluğu işaret ederim. X’ in g şıkkına kadar gelmesini beklerim. “Aferin suyu tencereye döktün” derim. “Tekrara bardağa su al” derim. Alınca “Aferin, bardağa su aldın” diyerek pekiştiririm. I şıkkına gelmesini beklerim. “Aferin bardağı bıraktın” derim. Yine işaret ederek “Kul(+)n elinin baş ve diğer parmakları arasında kalacak şekilde musluğun başını tut” derim. X, basamağın sonuna gelene kadar beklerim. Pekiştiririm. “Çorba pişirmeye devam et” derim. 2. basamağın tamamını yapmasını beklerim. Bitirince “Çorba paketini tencereye boşalttın, aferin” derim. “Ocağı yak” derim, a şıkkını da yapar. “Aferin kul(+)n elinin baş ve işaret parmakları arasında kalacak şekilde gaz açma yerini tuttun” derim. “şimdi beni izle” derim. “Bak ben gaz açma yerini bastırıyorum” derim ve bastırırım. “Hadi şimdi sen de gaz açma yerini bastır” derim. E şıkkına kadar gelir. “Aferin kul(+)n elini gaz açma yerinden çektin” derim. İşaret parmağıyla çakmağı işaret ederek “Kul(+)n elinin işaret parmağıyla çakmağa bas” derim. 3. temel basamağın sonuna gelene kadar beklerim. “Aferin kul(+) elinin işaret parmağını çakmaktan çektin” derim. “Çorba pişirmeye devam et” derim. Becerinin sonuna gelene kadar beklerim. “Aferin ocağı kapattın” derim.

MODEL OLMANIN GERİ ÇEKİLİŞİ

 3) b-                                                                                                                                                                                                                          
“Bak,ben gaz açma
 yerini bastırıyorum”
 diyerek bastırırım.
 “Hadi sen de bastır”
derim.  
“Bak ben gaz açma
 yerini bastırıyorum”
diyerek sadece gaz
açma yerini tutarım ve
bastırıyormuş gibi ya-
parım. “Hadi sen de
gaz açma yerini bastır”
derim.
“Bak ben gaz açma
yerini bastırıyorum”
der ve elimi gaz açma
yerine yaklaştırırım
ama tutmam. “Hadi
sen de gaz açma yerini
bastır” derim.
“Bak ben gaz açma
yerini bastırıyorum”
diyerek elimi sadece
hareket ettiririm.
“Hadi sen de gaz aç-
ma yerini bastır”
derim.

S. İPUÇLARININ GERİ ÇEKİLİŞİ

                                                                                                                                                          
1) g-
Tekrar bar.                   Tekrar bardağa su al.                   
Bardağa su al.
Su al.       
         Al.
3)                Ocağı yak.             Yak.
         
3) b-
Gaz açma yerini bastır.
Bastır.

İ- İPUÇLARININ GERİ ÇEKİLİŞİ


1) a-
S.ipucu verirken kul(+) elinin
baş ve diğer parmaklarını ve
musluğun başını gösteririm.
S.ipucu verirken uzaktan baş
ve diğer parmakları ve
musluğun başını gösteririm.
S.ipucu verirken gözümle
baş ve diğer parmakları ve
musluğun başını işaret
ederim.
1) e-
S.ipucu verirken bardağı ve
musluğu gösteririm.
S.ipucu verirken uzaktan
bardağı ve musluğu
gösteririm.
S.ipucu verirken gözümle
bardağı ve musluğu işaret
ederim.
1) ı-
S.ipucu verirken kul(+) elinin
baş ve diğer parmaklarıyla
musluğun başını gösteririm.
S.ipucu verirken uzaktan baş
ve diğer parmaklarıyla
musluğun başını gösteririm.
S.ipucu verirken gözümle
baş ve diğer parmakları
ile musluğun başını
işaret ederim.
3) e-
S.ipucu verirken kul(+) elinin
işaret parmağını ve çakmağı
gösteririm.
S.ipucu verirken uzaktan
işaret parmağını ve çakmağı
gösteririm.
S.ipucu verirken gözümle
işaret parmağını ve
çakmağı işaret ederim.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder